MOST VE VESELÍ NAD MORAVOU

Vodní živel dal městu Veselí název a také si vynutil zřízení několika mostů přes řeku Moravu. V těch nejstarších dobách, anebo v okamžiku poškození mostu,  sloužil k překonání toku brod, který se nacházel v místech dnešní ulice Zbrodek. Zde, zejména při nižší hladině řeky, bylo možné překonat řeku poměrně snadno a dostat se z Předměstí do Města. Později byl most nutností.

Rudolf Hurt uvádí, že první most přes hlavní tok Moravy byl zřízen nejpozději v první polovině 15. století ovšem nepřežil období husitských válek. Mikuláš z Vojslavic dostal povolení od krále zřídit most na jeho bývalém místě listinou, datovanou 25. 5. 1498 v Budíně. Most byl však postaven až za Hynka Bilíka z Kornic, roku 1535. S ohledem na pevnostní ráz města, nebyl to most pevný, nýbrž padací. Tento most neměl konkurovat ostrožskému mostu, ale měl sloužit pro místní potřebu, především k honbě dobytka na pastvu z Předměstí na louky k Písku. Roku 1908 je tento most označován jako most „u splávku“. Informaci  o mostě máme také v purkrechtní knize Veselí 1719, jež se nachází v Okresním archívu v Hodoníně. Hned z úvodních stránek se dočteme, že na Boží Tělo 1719, byl znovu postaven most z Předměstí do Města, a to zásluhou purkmistra Františka Brandejského.

Plán mostu z roku 1818

Konkrétní představu o mostě máme z roku 1818, kde se dochoval plán zděného mostu ve Veselí. Tento most měl dva pilíře, a jak je na nákresu patrné, nový most počítal s použitím starších vyzděných částí jak z pravého, tak z levého břehu (na plánu jsou tyto části vyznačeny šedě). Zcela nově byl vystavěn jen střední pilíř s nosnými oblouky. Délka mostu činila 21 sáhů, což je necelých 38 metrů. Nad středním pilířem je zakreslena socha světce. O tomto mostu se zmiňuje také listina nalezená v kostelní báni z roku 1821, z níž se dozvídáme že most postavilo město Veselí za sumu 24.000 Zl. a že byl první v tomto rozpětí. Sochy na most dal zhotovit hrabě František Chorinský, u vídeňského sochaře Františka Breitenmaiera za 1.400 Zl. Plastiky Sv. Františka z Pauoly a Sv. Jana Nepomuckého byly posvěceny 17. června 1821.

​​​​​​​

Plastiky Františka z Paoly a Jana Nepomuckého stály původně na kamenném mostu přes Moravu. Sochy dal zhotovit roku 1821 František Kajetán Chorinský u vídeňského sochaře Františka Breitemauera.​​​​​​​

Že tito světci skutečně stáli na mostě, je patrné z pohledu na mapu stabilního katastru z roku 1827. Později byl zřejmě most poškozen velkou vodou a sochy byly roku 1860 přemístěny před kostel Sv. Bartoloměje (Rok 1860 je označen na soklu pod sochami).

Detail mostu se sochami na mapě stabilního katastru Veselí z roku 1827

Roku 1886 se staví první železný most, který je zmiňován v pamětním spise měšťanské školy z roku 1906. Jak tento most vypadal nevíme. Druhý železný most byl postaven roku 1908, kdy obecní výbor Předměstí Veselí nejprve uvažuje o stavbě nového mostu betonového. Tento projekt byl zamítnut jako drahý, a schválena byla konstrukce levnějšího mostu železného. Plány vypracoval stavitel Jindřich Janík a firma Nermut a spol. Od počátku byly pochybnosti o jeho dostatečné nosnosti, ale přesto byla dne  10. 8. 1908  započata stavba mostu a 16. 5. 1909 byl nový most zkolaudován. Ovšem příliš se nepovedl, zřejmě skutečně nosnost nebyla dostatečná. Dne 20. ledna 1916 obecní rada ve svém zápise konstatuje, že most je chatrného stavu.

Železný most z roku 1909, pohled proti proudu

Havarijní stav mostu je zachycen na několika snímcích. Nakonec most sloužil až do roku 1920, kdy deformace kovového nosníku  již  byla značná  a bylo nutné situaci řešit. 11. 2. 1920 obecní zastupitelstvo rozhodlo postavit most I. třídy. V březnu byla uzavřena dohoda s hrabětem Chorinským, o používání dřevěného mostu úzkokolejné dráhy v parku, po dobu stavby nového mostu. Osmého listopadu 1920 bylo započato se stavbou nového, betonového mostu přes řeku Moravu. Stavba mostu byla dokončena v roce 1921, a tento dostal jméno most Svobody. Tento most sloužil až do dubna 1945, kdy jej zničila ustupující německá armáda. Ještě na podzim roku 1947 se jezdilo po provizorním dřevěném mostě kolem synagogy na Rybníčku.

​​​​​​​

Železný most sloužil v letech 1909 – 1920.  Pohled po proudu

V posledním roce byl v důsledku značné deformace v havarijním stavu. Narušený mostní pilíř musel být podepřen.

Značně narušený most v roce 1920


Nový betonový most postavila firma Ing. Jaroslav Jáchymek z Brna

Bourání starého mostu 30. prosince 1920

Zarážení pilotů a stavba lešení pro skruž 24. února 1921

Betonování pravého pilíře 7. května 1921

Výkop základů levého pilíře 10. června 1921

Betonování základů levého pilíře 17. června 1921

Stavba skruže dne 30. července 1921

Stavba skruže dne 30. července 1921, pohled z levého břehu.

Položení železné armatury oblouku 11. srpna 1921

Betonování oblouku 20. srpna 1921

Oblouk po vyskružení 8. října 1921

Most Svobody po dohotovení dne 23. prosince 1921, pohled proti vodě. J. Heger v Pamětech města Veselí vzpomíná, že v Kožešnické uličce bydlel nádeník Macek, který zahynul při stavbě mostu. Spadl na něj balvan a těžce jej poranil. Na kamenné stěně předměstského břehu byl vytesán křížek v místě kde Macek zahynul.

Noviny Zájmy Slovače, č. 13, (26.3.1922)

Nový most, který dostal jméno most Svobody, byl postaven nákladem 1.105 000,-Kč

Most Svobody byl krásný

Most Svobody zničila ustupující německá armáda v dubnu 1945

Stavba provizorního mostu, květen 1945 (Vladimír Leitgeb, olej na překližce)

Provizorní most v roce 1945 vedl z předměstí k synagoze ​​​​​​​

Po provizorním dřevěném mostě jedou odvedenci ze Zarazic. Foto Josef Urbančík 1946-1947

Stavba nového mostu 1945-47

V pořadí druhý železobetonový most byl uveden do provozu roku 1947



​​​​​​​Vladimír Groš