Když se řekne modrotisk, většině lidí se vybaví modrotisková dílna ÚLUV ve Strážnici. Že by modrotisk mohl být spojen taky s Veselím nad Moravou, to napadne málokoho, a přece je to tak, a možná nescházelo mnoho a ta modrotisková dílna mohla být zřízená ve Veselí. Roku 1953 totiž Ing. Vladimír Bouček usiloval o vzkříšení tohoto starého řemesla a rozhodně o dílně ve Veselí věděl. Ve Veselí se nacházela zrušená modrotisková dílna Josefa Gerstbergera, ve Strážnici dílna Františka Jocha, pro kterou se Bouček nakonec rozhodl.
Gersbergerova dílna ve Veselí se nacházela v domě č. 239/152, na Hlavní třídě, naproti Karlově ulici a barvířů se v této dílně vystřídalo hned několik. Prvním zde doloženým barvířským mistrem byl roku 1857 Matouš Stuška (*1811 +1877). Roku 1866 zde působil Ignác Hanák (*1836 +1881), který se barvířem vyučil u svého otce. Ignácův syn František (*1863), byl chvíli barvířem v Koryčanech, roku 1887 usiloval ve Veselí o hostinskou koncesi, kterou však nedostal.
Roku 1890 začal v tomto domě tisknout modrotisk Hugo Dlabal (*1863 +1903), jehož příbuzní se barvířství věnovali v proslulé dílně v Uh. Brodě, kde se zachovalo unikátní šestimetrové kolo barvířského mandlu. Rodina Hugo Dlabala bydlela v Chaloupkách č. 285. Když Hugovi zemřela první manželka Žofie, vzal si její sestru Františku Šrámkovou. On sám umírá po úrazu roku 1903. Františka Dlabalová také zemřela předčasně o pět let později, a tak se o tři sirotky postarala Františčina sestra Anna. Po smrti Hugo Dlabala v dílně bez povolení barvil látky Alois Kubíček, než jej udal jiný barvíř z Veselí.
Dalším barvířským mistrem byl Alois Tichý (*1868+1940), působící v tomto domě 30 let, který barvířskému řemeslu vyučil i své dva syny, Jaroslava a Ladislava. Posledním mistrem vyrábějícím v domě modrotisk byl Josef Gerstberger (*1899 +1977), jenž byl nucen výrobu ukončit roku 1953. Josef Gerstberger také vyučil svého bratrance Františka Jocha ze Strážnice (Františkova matka Anna, byla sestrou Josefa Gerstbergera). Dům č. 239/152 byl zbořen po roce 1982.
Dalším barvířem byl Leopold Vaněček (*1859), který měl roku 1885 nejdřív dílnu na Rybníčku č. 56, později se přestěhoval na náměstí do domu č. 8. Tuto dílnu převzal roku 1904 Antonín Martykán (*1881), narozený v Uherském Ostrohu, který zde barvil látky až do června 1910, kdy svou živnost přestěhoval na Předměstí do domu č. 18/139. V tomto domě byla dříve stará škola, později továrna na ohýbané židle firmy Brief. Barvířská dílna se nacházela na břehu řeky Moravy. V místnosti se nacházel mandl na ruční pohon, dvě kádě pro barvení indigem a tiskací stůl. Na dvoře byl kotel pro vaření barev, několik vybarvovacích kádí na barvení a moření plátna. Přímo na břehu stála sušárna. V horní části dvora se nacházela studna s pitnou vodou, u břehu v dolní části byla studna s vodou užitkovou. Antonín Martykán vyučil barvířem také svého syna Jaroslava (*1906), ten se však živil autodopravou. Po skončení činnosti dílny Martykánův soused, lékárník Kytlica, převzal modrotiskové formy do Městského muzea.
Od roku 1885 působily tedy ve Veselí souběžně dvě modrotiskové dílny, předměstská dílna v domě č. 239 a dílna Vaněčkova na Rybníčku č. 56, od roku 1904 též dílna Antonína Martykána (ukončení provozu v dílně Martykána není známo).
Modrotisk je tradiční technika barvení tkanin. Při její výrobě se používá starobylé techniky pocházející z Číny. Plátno utkané původně ze lnu, později z bavlny se nejprve naškrobí, usuší a vymandluje. Na takto připravenou tkaninu se dřevěnou formou nanáší pomocí formy kaučuková rezerva. Vzory nejstarších forem byly vyřezány pouze do dřeva a byly proto hrubší. V průběhu 19. století se začaly obohacovat o jemnější motivy, takže řezba byla doplňována různými nýtky, plíšky a hřebíčky z mosazi. Poté se ponořuje do barvícího indigového roztoku, kdy svou charakteristickou barvu získává až oxidací na vzduchu po vytažení.
Hugo Dlabal patřil k výrazným osobnostem města Veselí. Aktivně pracoval především v Besedě Svatopluk, kde roku 1901 dělal předsedu. Pomáhal zejména při organizování divadelních představení v tenkrát nově postaveném velkém sále Záložny. Divadelní představení Besedy Svatopluk z let 1900-1902: Jedenácté přikázání, Kříž u potoka, Paličova dcera, Zvíkovský rarášek, Třetí zvonění, Maryša.
Kožešnický mistr Jiří Šrámek bydlel v Uh. Brodě v domě č. 183, později v č. 157. Jeho nejstarší dcera Žofie, která byla dámská krejčová, se provdala za barvíře Huga Dlabala. Když roku 1898 zemřela, Dlabal si vzal za manželku její sestru Františku. Hugo Dlabal zemřel 1903, jeho druhá manželka Františka zemřela 1908. Jejich tři děti vychovala Anna Šrámková (*1873), dámská krejčová v Uh. Brodě č. 157.
Barvíř | od roku |
Matouš Stuška (*18.9.1811 +1877), č. 239 | 1857 |
František Hanák (*28.3. 1808) | 1866 |
Ignác Hanák (*1836 +1881), č. 239 | |
František Hanák (*1863), č. 239 | |
Hugo Dlabala (*1863 +1903), č. 239 | 1890 |
Alois Kubíček, č. 239 | 1908 |
Alois Tichý (*1868 +1940), č. 239 | 1910 |
Jaroslav Tichý (*1903), č. 239 | |
Ladislav Tichý (*1904), učeň barvířský | |
Josef Gerstberger (*1889 +1977), č. 239 | 1938 |
Leopold Vaněček (*1859), č. 56, č. 8 | 1885 |
Antonín Martykán (*1881 +1949), č. 8, č. 18/139 | 1904 |
Jaroslav Martykán (*1906), č. 139 |
Modrotiskovou dílnu ve Strážnici vybudoval v roce 1906 Cyril Joch (30.5.1880), pocházející z blízkých Žeravin, Spolu s manželkou Annou, rozenou Gerstbergerovou, zřídili dílnu v dome č. 697. Anna Gerstbergerová byla dcerou zámeckého ponocného Františka Gerstbergera a příbuznou Josefa Gerstbergera, modrotiskaře ve Veselí nad Moravou, Cyril Joch zemřel v roce 1924 a dílnu po něm později převzal jeho syn František, který se vyučil modrotiskařem u Josefa Gerstbergera. Ten po nuceném uzavření své dílny ve Veselí (1953), nastoupil roku 1957 do modrotiskové dílny ÚLUV ve Strážnici, kde pracoval až do důchodu (1970)